Використання сучасних ІКТ
у навчально-виховному середовищі «1 УЧЕНЬ : 1 КОМП’ЮТЕР»
на базі шкільних нетбуків INTEL
Методична підтримка

Рекомендації щодо підготовки презентацій до уроків

Рекомендації щодо підготовки презентацій до уроків


Вся презентація готується в одній колірній схемі,  використовуючи лише 1 шаблон.

Стислий спосіб подачі матеріалу. На слайді - не більше трьох фактів, висновків, визначень.

Схема (план) уроку відображаються по одному на слайді .

Для виділення інформації, використовувати  рамки, межі, заливку, різні кольори шрифтів, штрихування, підкреслення, курсив, стрілки, малюнки, діаграми, схеми для ілюстрації найбільш важливих фактів.

Перевіряти перед уроком презентацію на зручність читання з екрану монітора.

Шрифти використовувати бажано плакатні (наприклад, Arial, Verdana, Tahoma і т.п.) розмір шрифту – 60-64 пунктів для заголовків і 30-40 пунктів для основного тексту. Не слід змішувати різні типи шрифтів в одній презентації.

Найбільш важлива інформація повинна розташовуватися в центрі екрану. Використання коротких слів і пропозицій.

Використання малюнків гарної якості та єдиного стилю на урок.  Пояснювальна напис слід  розташовувати  під малюнком.

Складний малюнок або схему слід виводити поступово, використовуючи ефекти анімації. Чітко вказати всі зв'язки в схемах та діаграмах.

Музичний або звуковий супровід слід використовувати в тому випадку, якщо він несе необхідне смислове навантаження.

Ефекти анімаціїмають бути стриманими, добре продуманими  та  використовуватись з метою демонстрації динамічних процесів, створення акцентів на об’єкті, для створення певного настрою або атмосфери презентації.

Анімація тексту має бути зручною для сприйняття: темп повинен відповідати швидкості читання учнів.


Види навчальних презентацій

(що використовуються вчителями в проекті)

  1. Конспект уроку. Обов'язкова наявність основних візуальних складових традиційного уроку: тема, мета, план, ключові поняття, закріплення, домашнє завдання і т.д. Ілюстративний ряд грає, в даному випадку, явно допоміжну і незначну роль. Досить часто подібні уроки в змістовній (а іноді, і в ілюстративній частині) орієнтовані на базовий підручник. Дана форма презентації, як правило, частіше називають традиційними мультимедійним супроводом уроку.
  2. Слайд-шоу. Повна відсутність тексту і акцент на яскраві, великі зображення або колажі (Може демонструватися на початку, в кінці, або всередині уроку, ставлячи за мету створення певного емоційного настрою. Як правило, супроводжується музичними фрагментами). Демонстрація слайд-шоу   впродовж всього уроку представляється малоефективною.
  3. «Тільки текст». Варіант, протилежний по своїй суті тому, що пропонувалося в попередньому пункті. Дидактичний ефект досягається за рахунок зміни типів шрифтів, що використовують, розміру шрифту і колірної гами. Також активно використовуються різні варіанти підкреслень.
  4. Анімовані схеми. У цьому варіанті презентації особливий акцент зроблено на різних графіках і схемах. Образотворчий ряд – мінімальний. Основна сфера застосування – заняття повторювально-узагальнюючого характеру.
  5. «Опорні сигнали». Фактично даний підхід ІКТ – є розвитком ідей В.Шаталова. Природно, що в даному випадку передбачається робота в офісних програмах і, можливо в  графічних редакторах (малювання).
  6. Заповнюємо таблицю. Варіант презентації рекомендований при проведенні уроківзакріплення, систематизаціїнавчального матеріалу. Це можуть бути тематичні, синхронні, хронологічні та інші види таблиць. Використовуючи як фоновий малюнок зображення, характерне для теми, що вивчається, вчитель послідовно виводить на слайд незаповнену таблицю або частково заповнену таблицю (поетапно), а учні завершують роботу. «Заповнення» таблиці відбувається після відповідного обговорення в класі або навпаки.
  7. Аналіз картини. Презентація, змістом якої є одна картина, плакат, зображення (наприклад, обговорення картини відомого художника). На уроці вчитель виділяє таобговорює з учнями фрагменти цього зображення, акцентуючи увагу на деталі, організовує роботу навколо змісту і характеристики цього зображення,  історії створення.
  8. Тренажер. Закріплення умінь, навичок учнів через виконання, і можливістю виправлення помилкових кроків.
  9. Тестування. Варіант, який також може бути рекомендований при проведенні повторювально-узагальнюючого уроку. За допомогою відповідних гіперпосилань, відповідь учнів супроводжується певною реакцією програми.
  10. Робочий зошит. «Екранний варіант» робочого зошита на друкованій основі. «Заповнення» зошита відбувається після відповідного обговорення в класі або самостійно вдома. Передбачається середовище для активного моделювання різних об'єктів і ситуацій, творчість учня.

Звичайно, що всі перераховані вище види мультимедійних супроводів уроків використовуватися як окремо, так і в різноманітній конфігурації. Все залежить від творчості вчителя, його бачення уроку.

Мультимедійна презентація може виступати як підготовлена вчителем розробка із заданою навчальною метою і завданнями, орієнтована на цілком конкретні результати навчання, де учень активний учасник процесу, виконує інтерактивні завдання, втручається в процеси, активно взаємодіє з комп`ютером.

Така організація навчальної діяльності можлива лише в умовах "1 учень - 1 комп`ютер". Вона надає можливістьобирати серед достатнього набору інформаційнихресурсів, дидактичним інструментарієм та здійснювати принципи особистісно-орієнтованого навчання. На такому уроці істотно змінюється роль вчителя, який в даному випадку є, перш за все, організатором, координатором пізнавальної діяльності учнів.

Слід звернути увагу й на саме проведення  уроку в умовах "1 учень - 1 комп`ютер". Як би не був розроблений урок, багато що залежить від того, як вчитель організує пізнавально-дослідницьку роботу учнів. Віртуозне проведення такого заняття складніше, ніж робота шоумена якої-небудь телепередачі. Вчитель повинен не тількиволодіти комп'ютером, знати зміст уроку, але й організувати роботу в учнів в різному для кожного темпі, невимушено, постійно акцентуючи увагу на самостійність учнів. Необхідно продумати зміну ритму, урізноманітнити форми навчальної діяльності, подумати, як витримати при необхідності паузу, як підбадьорити невпевнених в собі учнів, як забезпечити позитивний емоційний фон уроку.

© 2009 Intel - "Навчання
для майбутнього в Україні"
Міністерство Освіти і науки України (МОН)IntelІнститут інформаційних технологій АПН України
Контакти|Мапа сайту|Зворотній зв'язок